Home

Jean-Christophe Arcos • Portrait.jpg

 

~~~

Jean-Christophe Arcos est critique d’art et commissaire d’exposition.
Critique nommé au prix AICA de la critique d’art en 2018, il est l’auteur de textes introduisant au travail d’artistes émergents ou reconnus, à l’invitation de centres de recherches, d’institutions, de galeries ou à l’occasion de catalogues monographiques.
En tant que commissaire, il a monté des projets solo ou collectifs pour le Palais de Tokyo, la Biennale de Belleville, le FRAC Nord Pas de Calais, le centre d’art la malterie de Lille, l’Institut français de Berlin ou Jeune Création.
Entre autres projets, il a lancé le Cinéma de la Nouvelle Lune (Cité internationale des arts, Glassbox, Villa Arson) et le Cinéma du Solstice (en partenariat avec la DRAC Normandie, le FRAC Caen et le centre d’art Le Point du Jour à Cherbourg).
Ses recherches, portant notamment sur les points de jonction ou de friction entre l’histoire de l’art et l’histoire des idées, ont fait l’objet de publications et de conférences en France et à l’étranger.
Né à Marseille en 1977, il vit et travaille à Paris.

~~~

facebook1instagram-512-black

~~~

CV Jean-Christophe Arcos (avril 2018)

~~~

~ENG~

I am an art critic and independent curator based in Paris.

In charge of the artistic and curatorial program for the City of Paris (11th district) until 2014, I simultaneously organised screening sessions at the Cité Internationale des Arts and was invited by Palais de Tokyo, Belleville Biennale and Jeune Création as a guest curator.

I participate in different publications on a regular basis (Point Contemporain, Manuel, Dorade) as well as in catalogues after exhibitions I curated or not (Anna Raczynska in Lille/Wroclaw, Simon Pfeffel in Berlin, Laurent Lacotte in Paris, Claire Dantzer in Marseille…) and have been giving lectures in Karlsruhe Kunstakademie (Germany), Sousse Art Institute (Tunisia), Freiburg Kunsthaus L6 (Freiburg), Ecole nationale d’art (Paris), to name the latest. I also took part to different research and residency programs, from FRAC Dunkerque to CEA/French curators association or French Institute in Berlin.

My research is articulated on the connections of art history and ideas, be they philosophicla or political, and the beliefs they generate. Exploring contexts and their constraints, particularly the tensions between the exhibition as a medium and the objects/subjects unfolded in them, U currently study the relationships between artists and curators and the power issues here at stake.

 

~~~

 

 

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s